Sol

språk og lek

språkleker for barn fra 2 til 9 år

av (forfatter), Inge Benn Thomsen (forfatter), Mette Mellegaard (oversetter), Aud Harriet Sleveland Olsen (oversetter) og Torill Waldeland (oversetter).

Info vest forlag 2021 Heftet

Språk og lek (SOL) inneholder 284 sider med forslag og ideér til leker og aktiviteter ifm TRAS som kan skape felles språkopplevelser for barn og voksne. Boken er et fantastisk redskap til aktiviteter knyttet til språket. Ord og setninger, fokus på oppbygging, språklyder, lydoppfattelse, auditiv hukommelse, språkforståelse, fortelling, samspill, kommunikasjon og oppmerksomhet er dekket inn gjennom tips til aktiviteter.

Språk og lek (SOL) boken inneholder tips til din pedagogiske praksis om språkvurdering. Boken er tett knyttet opp til observasjonsverktøyet Tras og bruker samme farger i sin oppbygning slik at dersom et barn har behov for å styrke sin språkforståelse, det røde feltet i Tras, kan man i boka finne ideér til aktivitet under de røde overskriftene.

Språklek kan være så mangt. Å utforske rim, regler, rytmer, lyder og stavelser i ord er noe man ofte forbinder med språklek. Formålet med språklek er å stimulere den språklige bevisstheten hos barna.
Utviklingen av et godt språk er en langvarig prosess som krever god stimulering og et støttende språkmiljø. Språklek har betydning for barnet her og nå, men også for fremtiden. Språk er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap. Språklek er et også et bindeledd mellom barnehage og skole.

Barn lærer gjennom lek og hverdagssituasjoner og i voksenstyrte aktiviteter. For språkutviklingen innebærer dette at alle barn skal oppleve kvalitet i det daglige samspillet med voksne og barn. SOL (Språk og Lek) er bygget opp med samme inndelinger som observasjonsverktøyet TRAS og tips til de ulike kategoriene fi nner du ved hjelp av fargeinndelingene i boken.

Forlag Info vest forlag

Utgivelsesår 2021