Sol gjennom tåke

om proaktiv tenkning, coaching og teambygging

av (forfatter), Ivan Telatin (forfatter) og Ottar Ness (forfatter).

Tapir akademisk forlag 2003 Heftet

Proaktiv handlingsplanlegging tar utgangspunkt i målet som skal nås. Dette får mennesker til å fokusere på fremtidens muligheter fremfor nåtidens begrensninger. Proaktive mål skaper positiv energi, drivkraft og transformasjon. Boken passer for ledere, trenere, studenter og andre som interesserer seg for strategisk ledelse, coaching og teambygging.

Fremtid er ikke noe som bare kommer. Den blir alltid skapt av noen. Det kan like gjerne være oss. Vår grunnleggende idé er at ledelse av transformasjon skal skje gjennom visjonært arbeid med den tilstand som skal være gjeldende når transformasjonsperioden er over. Vi kaller det å jobbe proaktivt. En transformasjonsfase virker som en tåke, og når man setter lys på virksomhetens fremtid, så skjer det samme som når man lyser inn i tåken: Man får alt lyset tilbake i ansiktet igjen. Dvs. at alle forsøk på å skape klarhet om fremtiden raskt kommer til å dreie seg om nåtiden og dens problemer. Hvis en transformasjon kan oppfattes som en tåke som gjør det vanskelig å se fremtiden, så kan det proaktive målet virke som en sol som kan lyse opp fra den andre siden og guide virksomheten gjennom tåken. Proaktiv handlingsplanlegging tar utgangspunkt i målet som skal nås. Dette får mennesker til å fokusere på fremtidens muligheter fremfor nåtidens begrensninger. Proaktive mål skaper positiv energi, drivkraft og transformasjon. Ved å bygge proaktive mål på et fundament av velvalgte verdier, får man et godt ledelsesverktøy som kan anvendes når virksomheten gjennomgår en transformasjon. Denne boken passer for ledere, trenere, studenter og andre som interesserer seg for strategisk ledelse, coaching og teambygging.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003