Sørsamisk reindrift gjennom ett år

med noen historiske tilbakeblikk, samerett og reindriftsrett m.m.

Nils Roger Duna 2021 Innbundet

Det sørsamiske området er et stort areal som streker seg fra Saltfjellet og Umeälv i nord til Engerdal/Idre i sør. Den norsk/svenske riksgrensen deler området i to, men for den sørsamiske befolkningen eksisterer ikke grensen. De er ett folk, med felles språk, kultur og historie.

Boka "Sørsamisk reindrift gjennom ett år" setter fokus på reindrifta og dagens utfordringer i det sørsamiske området. Det gis blant annet innblikk i reinen som dyreart, reindrifta og reindriftas rettsgrunnlag. ikke minst belyses de utfordringer reindrifta i dag opplever grunnet arealtap og arealforringelse av alle slag. Dette er ikke bare en trussel mot den sørsamiske reindrifta, men også møt det sørsamiske språket og kulturen.

Gjennom boka blir du tatt med på en reise gjennom reindriftas "åtte årstider" i en natur som er både gavmild og krevende. Det hele er rikt illustrert med relevante bilder.

Forlag Nils Roger Duna

Utgivelsesår 2021