Søren

Henrik Sørensens liv og kunst

Andresen & Butenschøn 2003 Innbundet

I denne biografien forteller sønnen om sin far Henrik Sørensen (1882-1962). Samtiden opplevde han som en "naturopplevelse" på linje med skikkelsene i folkeeventyrene. Han var en dominerende personlighet i sin kunstnergenerasjon, samtidig som hans religiøse verdiforankring gikk på tvers av tidens tendenser. Som kunstner ville han vekke engasjement mot de brutale redsler som preget "verdenskrigens århundre". Samtidig ville han gjenskape skjønnheten og fortryllelsen i norske landskaper. Har bibliografi, noter med tilleggstekster og register med opplysninger.

Henrik Sørensen (1882-1962) ble betraktet som en av Norges største malere etter Edvard Munch, men kunsten hans er blitt nedvurdert etter hans død. Hva skjedde? Det er spørsmålet sønnen Sven Oluf Sørensen reiser; har det med Henrik Sørensens sentrale posisjon i kunstmiljøet å gjøre?

Henrik Sørensen var en innflytelsesrik, karismatisk og omstridt person . også ut over kunstnerkretsene. Han gjorde en stor innsats for å hjelpe fram yngre kunstnere, men de han ikke tok under sine vinger, følte seg gjerne støtt ut i skyggen. Sørensens temperament kan ha spilt en rolle; han la ikke mye imellom i sine utsagn om god og dårlig kunst. Av sønnen blir han beskrevet som et typisk .victoriansk. menneske, med høye moralske fordringer både til seg selv og andre.

Dette skaffet ham uvenner, og yngre krefter følte behov for å frigjøre seg fra hans innflytelse.
Sven Oluf Sørensen har bred kunnskap både om kunstnerkretsene i Skandinavia og Paris, de modernistiske nyskapningene innen malerkunsten og om historiske hendelser. Dermed blir boken mer enn bare en biografi over Henrik Sørensen, den gir også et interessant tidsbilde.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2003