Sølvtyverier på Kongsberg 1623-1861

Museumsforlaget og Norsk bergverksmuseum 2020 Innbundet

Fra gruvene på Kongsberg ble det utvunnet sølv for store verdier i årene 1623-1958. Noe av det kom på avveier. Tjuvsølv gikk mellom flere hender til gullsmeder og bygdesølvsmeder. Etterforskning påviste sølvets veier til by og bygd. Det havnet i gårdssmier på Hedemarken, ble fraktet med kløvhest og seilskute over Hardangervidda til Bergen eller med dampskip til København. Med varierende hell strevde bedriftsledelse og myndigheter med å motvirke, oppdage og straffeforfølge tyveriene.
Sølvtyverier på Kongsberg 1623-1861 forteller om små og store tyverisaker, med et fargerikt persongalleri bestående av omkring fem hundre personer. Boka er resultatet av en inngående undersøkelse for å avdekke en mytebelagt type kriminalitet, så langt den kan spores i rettsprotokoller og andre kilder. Forbryterne og deres stilling i samfunnet er forsøkt identifisert. Bokas sosialhistoriske innfallsvinkel gir et nyansert bilde av de mange samfunnsgruppene som var involvert, fra fattige arbeidere til velstående borgere. Mange bygdefolk var mellomhandlere i helerinettverkene som håndterte sølvet på dets vei fra gruver og andre arbeidssteder, til dem som kunne nyttiggjøre seg det.

Forlag Museumsforlaget Norsk bergverksmuseum

Utgivelsesår 2020