Snåsabygdas egen katedral

kirke og folk gjennom 800 år

av (utgiver) og Snåsa kirke (dedikert til).

Embla akademisk 2019 Innbundet

Snåsa kirke - bygdefolkets egen katedral. I 2020 markeres både 800- og 150-årsjubileum for dette stolte byggverket som ligger staselig til på toppen av Stallbakken. En slik begivenhet fortjener ei jubileumsbok. Menighetsrådet oppnevnte en jubileumskomite, som allerede på sitt første møte i november 2016 drøftet idéen om ei jubileumsbok. Daværende sokneprest Ole Vinther fikk etter hvert etablert en redaksjonskomite. En plan for boka ble lagt før jul i 2017, og arbeidet kom i gang for fullt tidlig i 2018. Ole Vinther ledet komiteen fram til han sluttet som prest i Snåsa utpå vinteren i 2018, da han dro hjem til Danmark og ny prestestilling. Kirkeverge Møyfrid Skavlan overtok som leder/sekretær. Den nye soknepresten, John Gunnar Krogstad, ble også med i redaksjonskomiteen.
Solide fagfolk fra flere felt har bidratt med stoff til boka. Her bys på lokal og generell kirkehistorie, fra middelalderen og fram til i dag. Det skrives om kirkebygging, om reformasjonen som kom svært forsinket til Snåsa og om kirka og samene. Det kristelige foreningslivet i Snåsa og kirka under krigen er behørig omtalt, og historien om Muus-dynastiet er en historie i historien. Joralf Gjerstad har naturligvis fått sin plass, - en markant klokker og støttespiller på mange vis.
Av bildene i boka framheves spesielt en rekke særdeles vakre bilder av Snåsa kirke. En stor takk til fotografen - tidligere kommunelege i Snåsa, Olgeir Haug!
Utgiver av boka er Snåsa menighetsråd.

Forlag Embla akademisk

Utgivelsesår 2019