SMB 2000

fakta om små og mellomstore bedrifter i Norge

av (redaktør).

Fagbokforlaget 2000 Heftet

Små og mellomstore foretak blir beskrevet ved bruk av statistiske kilder. Boka er et resultat av prosjektet "SMB-dokumentasjon" som er gjennomført ved Handelshøyskolen BI. Formålet med prosjektet er å bringe fram systematisk dokumentasjon av omfanget og betydningen av små og mellomstore foretak i norsk næringsliv.

Denne boka gir en systematisk dokumentasjon av SMB - små og mellomstore bedrifter - i Norge. Boka er et svar på den økende interessen for de små og mellomstore virksomhetene i næringslivet, og prøver å dekke et stort behov for dokumentasjon av en meget viktig del av næringslivet. Boka inngår i en serie som startet i 1997, og tidligere har "SMB 97" og "SMB 98" blitt utgitt. Foreliggende utgave gir en oppdatering av en del av tidligere statistikk om SMB, men bringer i tillegg mye nytt stoff om SMB som skal bidra til økt innsikt i denne delen av næringslivet. Små og mellomstore virksomheter er en meget heterogen gruppe, de representerer et stort mangfold som søkes beskrevet ved bruk av en rekke forskjellige statistiske kilder og gjennomføring av egne intervjuundersøkelser. Det er i denne utgaven lagt spesiell vekt på analyse av vekstprosesser og i hvilken grad små virksomheter vokser, samtidig som det gjennom en innledende oversiktsartikkel er søkt å sette små virsomheter inn i et systematisk perspektiv. Boka dekker følgende temaer: - Små foretak ved et tidsskifte? - Vekst i små foretak - analyse av fire eksempler - Oversikt over SMB - Økonomi i SMB - Nyetableringer og nedleggelser - Utvikling av foretakspopulasjoner - Vekst - Entreprenørskap og SMB - Ledelse, strategi og suksess i SMB - Innovasjonsaktivitet i SMB - Forskning om SMB Boka er utarbeidet ved Senter for Næringsutvikling og Entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI. Sentret ledes av bokas redaktør, Olav R. Spilling, som er professor i næringsutvikling. Boka er utgitt med støtte fra Regionalpolitisk avdeling i Kommunal- og arbeidsdepartementet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000