Smarte energieffektive bygninger

av (redaktør), Tommy Kleiven (redaktør), Bjarne Malvik (redaktør) og Marianne Ryghaug (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2007 Heftet

Boken presenterer hovedkonklusjonene fra NTNU og SINTEFs femårige forskningsprogram "Smarte energieffektive bygninger". Den tar for seg ny kunnskap, integrerte løsninger og teknologier som er ressurseffektive og av høy kvalitet. Boken egner seg for studenter og for de som er involvert i prosjektering, oppføring og drift av bygninger. Med litteraturliste.

Norske bygninger er storforbrukere av ressurser. Drift av bygninger står for hele 40% av den innenlandske energibruken. Skal vi bevege oss mot en mer bærekraftig fremtid, er det nødvendig med en betydelig reduksjon av den bygningsrelaterte ressursbruken. Energi og miljø er et av 5 satsningsområder ved NTNU,) Innenfor dette området har NTNU og SINTEF gjennomført et strategisk forskningsprogram med tittelen Smarte og energieffektive bygninger (Smartbygg). Prosjektet har hatt som mål å utvikle ny kunnskap, integrerte løsninger, og teknologi som gjør det mulig å dekke vårt bygningsrelaterte energibehov med betydelig lavere ressursforbruk og miljøpåvirkninger enn i dag.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2007