Smaken av våre hjemland

over 80 oppskrifter fra 23 land

av (redaktør) og Kvinners språkkafé (utgiver).

Tordenskiold forl. 2016 Innbundet

Smaken av våre hjemland er mer enn ei vanlig kokebok. Den er resultatet av et samarbeid mellom kvinner fra mer enn 20 land, som nå bor her i Norge. Noen har bodd her i mange år, andre er helt nye, men alleer knyttet sammen gjennom sin kjærlighet til mat.

Matretter fra vårt eget hjemsted er noe vi er stolte av, en tradisjon vi ønsker å ta med oss selv om vi flytter. Oppskriftene bringer vi med oss, enten nedtegnet i ei gammel kokebok, eller de sitter rett og slett i fingrene våre, nedarvet fra mor til datter.

Nå er noen slike oppskrifter samlet mellom disse to permene fra kvinner i mange land, et spennende sammensurium av retter fra Kina, Canada, Argentina, Bulgaria, Kongo, Syria og mange andre land. Alle oppskriftene er tilrettelagt slik at du kan lage dem hjemme på ditt eget kjøkken. Med god beskrivelse avfremgangsmåte, egen katalog over ingredienser, vakre bilder og innledning fra alle land, ligger det an til mange eksotiske og smakfulle måltider i de norske hjem. Bon appétit, håper det smaker... og takk for
maten!

Smakene er blitt brakt sammen på Kvinners språkkafé i Lademoen kirke, et sted der folk kan møte hverandre for å øve på norsk og snakke om mange ting - og mer enn en gang ble dette om mat hjemmefra. Mat er blitt språkkafeens yndlingstema! Oppskriftene og bildene er samlet inn av Tanja Plasil, antropolog, forfatter, frivillig og «food-lover».

Forlag Tordenskiold forl.

Utgivelsesår 2016

Opplever at jeg har en viss grad av oversikt over europeisk mat, men her det mye spennende fra mange ukjente steder. Synes også det er veldig gøy at boken har sitt utspring i Trondheim.