Småviltjakt og ørretfiske

Kolofon 2009 Innbundet

Forfatteren tar utgangspunk i sin fars historier om jakt i "gamle dager". Historiene i denne boken handler om jakt og fiske i en tid da skogen var fri for bilveier og snauhogde flater, og da småviltjakt var et bidrag til husholdningen.

Bjarne Steen var bare en guttunge da faren tok han med på den første jaktturen. Senere har det blitt utallige turer med jakt- og fiskevenner. I unge år jaktet han hare og rev, men i voksen alder har det mest blitt rype- og skogsfugljakt. Steen var også en ivrig deltager på jaktprøver og hundeutstillinger, og to av hans hunder har oppnådd å bli norske Championer. I nesten 30 år har han drevet avl på engelske settere, og hunder fra Kvernbakken kennel har markert seg innen hundesporten. Somrene tilbrakte Steen på elva, eller han streifet rundt i skog og fjell med fiskestanga. Han er også lidenskapelig interessert i litteratur. Med slike forutsetninger er det ikke rart at han lyktes da han omsider tok pennen fatt. Bjarne Steen har tidligere skrevet tre bøker. Om den første boka - som var viet jakt og fiske - ble det blant annet skrevet følgende: "På området som vanligvis domineres av fag- og reportasjebøker, har Steen klart å skape litteratur. Hans vare og fine skildringer av natur, dyr og mennesker, gir dype og varige inntrykk. Det er ei bok som det tar noen få timer å lese, men mange år å glemme." Anders Bye - forfatter og tidligere bokanmelder i Drammens Tidende

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2009