Smått og stort

en bok om arbeidet i barnehagen

Gyldendal akademisk 2008 Heftet

Boka gir en grunnleggende innsikt i hva som kreves for å arbeide i en barnehage, men inneholder også ideer og inspirasjon til å fylle denne oppgaven på en god måte. Blant temaene som blir tatt opp er: Arbeid med barn i gruppe, Foreldresamarbeid, rammeplan, lek, og læring. Boka kan brukes både til selvstudie og gruppeveiledning av assistenter.

Denne boka gir deg grunnleggende innsikt i hva som kreves for å arbeide i en barnehage, men også ideer og inspirasjon til å fylle denne oppgaven på en god måte. Alle som arbeider i barnehage har en travel, hyggelig og meningsfylt jobb. Ingen dager er like. Planer, rutiner og tradisjoner påvirker barnehagens virksomhet. Likevel har du stor grad av frihet i ditt arbeid med å engasjere og tilrettelegge for barnas utvikling og læring. I tillegg til å skape kontakt med barna er samarbeidet med foreldre og kollegaer viktig.Annlaug Madland tar opp temaer som:* arbeid med barn i gruppe* foreldresamarbeid* rammeplan for barnehagen* lek* læringBoka egner seg til selvstudie, men den er også tilrettelagt for gruppeveiledning av assistenter.Dette er en bok som beskriver min arbeidsdag i barnehagen til punkt og prikke!Mange tror at det er en enkel sak å jobbe i barnehage, men vi møter mange barn med ulike behov og må opptre som både støttespillere og veiledere. Denne boka gir tips om hvordan man kan hanskes med vanskelige situasjoner i barnehagen, samtidig som den setter fingeren på alle de positive sidene ved min jobb. Når vi arbeider i barnehage er det mange områder vi skal dekke og mange ting som må gjennomføres, men ofte finnes det ikke retningslinjer for hvordan dette skal oppnås.Jeg anbefaler alle som jobber i en barnehage, både assistenter og førskolelærere, å lese boken fordi den er lærerik og fordi det er satt ord på de fleste ting vi møter i vår arbeidsdag.Anita Merete Andreassen, Barnehageassistent, Lurvelegg barnehage, Fredrikstad

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2008