Slik styrer du sjefen

lær deg å utvikle et perfekt samarbeid

av (forfatter) og Poul Henrik Poulsson (oversetter).

Damm 2003 Innbundet

Boka hjelper deg til å bygge opp spesifikke ferdigheter som vil gi deg et godt forhold til sjefen. Du lærer blant annet hvordan du skal håndtere følelser, bygge opp selvsikkerhet, lære å lytte og gi tilbakemeldinger.

Forholdet til sjefen er antagelig den viktigste relasjonen du har på jobben. Derfor bør forholdet mellom dere være det beste. Jo bedre dere forstår hverandre, desto lettere og mer givende blir det å samarbeide.Vi har alle en sjef. Men selv de beste sjefer kan være vanskelige å komme på bølgelengde med. De dårligste kan gjøre livet svært vanskelig for oss. Det er derfor på høy tid å ta styringen over forholdet og få frem det beste i lederne våre.

Vi må forstå hva som er viktig for dem og hvordan de ønsker å opptre. Først da kan vi bygge opp en relasjon som er både fordelaktig og lønnsom. Å utvikle et godt samarbeid med sjefen har avgjørende betydning for å få et lite stressende og desto mer givende liv på jobben - der du har styringen.

FORSTÅ SJEFEN

Du behøver ikke å være noe hjelpeløst offer. Det dreier seg om å forstå hva som vekker sjefenes interesse, hvorfor de reagerer som de gjør og hvordan du selv kan få mest mulig ut av dem. Ros Jays nye bok viser deg hvordan.

Ved hjelp av sjekklister kan du blant annet finne ut av hva som er sjefens arbeidsstil, slik at du kan tilpasse deg best mulig. Er den for eksempel byråkratisk, tilbakelent, konsulterende, detaljorientert eller visjonær?

Boken inneholder blant annet også et spørreskjema som gir deg en forestilling om hva slags sjef du har. Når du har en forståelse av hans sterke og svake sider, vet du mer om hvor han trenger støtte. Sjefer må ha lov til å ha enkelte svakheter, det er opp til deg å styre dem.

RETT SØKELYSET MOT DEG SELV

Noen har et bedre forhold til sjefene sine enn andre. Se på deg selv. Forstår du sjefens situasjon? Gjør du det du kan for å utvikle et best mulig forhold til sjefen? Finn ut hva du selv kan gjøre ved å:

- Utvide grunnleggende ferdigheter

- Forbedre din allmenne anseelse

- Styre tiden effektivt

- Finne ut hva som stresser og motiverer deg

Jo flinkere du er i jobben, desto større nytte har du for sjefen.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003