Slik påvirker genene vekten din

av (forfatter), Anna Bratt (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Pax 2012 Innbundet

Boka tar for seg overvekt og fedme ut i fra et genetisk perspektiv. Den forteller om slanking, overvekt og DNA på en enkel måte og går grundig gjennom hvilke slankemetoder som har støtte i vitenskapen. Den gir også et kort innblikk i genforskning i fortid og nåtid, og råd om mat og mosjon.

Alt er ikke din skyld! Fedme og overvekt er arvelig - og blant de mest arvelige tilstandene vi kjenner til. Genene våre bestemmer i hvilken grad vi er følsomme for fett, karbohydrater og for lite mosjon. DNAen vår gir oss ulike forutsetninger, likevel forsøker ulike slankeguruer å tre samme slankeregime ned over hodene på alle. Men mens ekspertene har kranglet, har genetikken gjort dramatiske fremskritt. Vi står nå på terskelen til det som kalles "personlig medisin" - også på dette området. Boka viser hvilke slankemetoder som har vitenskapelig støtte og gir samtidig håndfaste råd om mat og mosjon og - tips om hvordan du bedre kan forstå dine egne genetisk forutsetninger. Virker LCHF-dietten også for deg? Karin Bojs har vært vitenskapsredaktør i Dagens Nyheter i femten år. Hun er æresdoktor ved Stockholms universitet og har fått flere store priser for arbeidet sitt. Anna Bratt har lang erfaring som journalist. Hun har vært arbeidsleder og reporter i Dagens Nyheter siden 1999, og helsejournalist de siste fire årene.

Forlag Pax