Slik lærer du å svømme

av (forfatter), Per Irgens (forfatter), Øyvind Westgård (illustratør) og Norges svømmeforbund (utgiver).

Bodoni 2005 Heftet

Boka er skrevet for den som skal lære barn og voksne å svømme, eller den som ønsker å lære å svømme på egenhånd. Boka henvender seg til foreldre, instruktører, lærere og studenter. DVD-en inneholder grunnleggende øvelser for svømming. Den er ment som en øvelsesbank for den som ønsker å lære å svømme, eller forbedre svømmeteknikken sin.

Del I av boken er skrevet for alle som skal lære å svømme, eller som ønsker å lære å svømme på egen hånd Den grunnleggende filosofien i boken er at for å lære å svømme må man først kunne dykke. Trygghet i og under vann oppnår vi ved å mestre de fire kjernefunksjonene dykke - flyte - gli - fremdrift. Del I viser hvordan vanntilvenningen kan gjennomføres slik at eleven venner seg til forholdene i vann og blir trykk. Det er grunnlaget for å mestre forholdene i vann gjennom 20 kjerneøvelser som munner ut i svømmedyktighet. Del II gir det teoretiske grunnlaget som gir innsikt i - hvordan vannets egenskaper påvirker svømmeopplæringen, - hvordan læring foregår, - metodene som er mest velegnet i svømmeopplæring og - hvordan svømmeopplæringen bør organiseres. Boken er pensum for instruktører ved Norges Svømmeskole. Den henvender seg til foreldre, instruktører, lærere og studenter, og er velegnet i svømmeopplæringen i skolen, klubber, lag og organisasjoner som driver med svømmeopplæring.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2005