Slekten, vinen og den tredje krigen

Lyst forlag 2018 Innbundet

Sanne Eid finner et gammelt familiefotografi med bilde av en ukjent gutt. Hvem er han, og hvorfor er resten av familien så uvillig til å fortelle henne det?
Sanne søker i gamle protokoller og finner stadig nye spor. De fører henne til USA, Frankrike, Tyskland, Ukraina, Tyrkia og England, der hun møter flere av guttens etterkommere. De har ulike historier og ser Europa fra ulike ståsteder. Trådene samles, fra første verdenskrig til dagens konflikter i Europa.
I boken får vi også høre guttens egen beretning. Om reisen fra fattige kår i fjellbygda Almlia til mulighetenes Amerika. Om opplevelser fra skyttergravene i Frankrike og soldatlivet under den tyrkisk-greske krigen. Om kjærligheten han stadig jakter på, men som alltid glipper. Og om hete netter som gir stadig nye greiner på slektstreet hans...

Forlag Lyst forlag

Utgivelsesår 2018

Boken er en historisk roman som forsøker å trekke de historiske trådene gjennom det siste århundret i Europa. Hovedpersonen Einar flytter fra karrige kår i Norge til Amerika, og ender som soldat under den første verdenskrig. Det er jeg som har skrevet boken. For å unngå å bedømme den selv så legger jeg ut lenke til Intrafish og Harstad Tidende som har anmeldt boken