Slaget om Nord-Atlanteren

det strategiske sjøslaget som sikret alliert seier under 2. verdenskrig

av (forfatter) og Gert Olsen (oversetter).

Commentum 2014 Innbundet

Slaget om Nord-Atlanteren var den lengste sammenhengende militære operasjonen under 2. verdenskrig. Den pågikk fra 1939 og helt til nazi-Tyskland var bekjempet i 1945. Sentralt i sjøkrigsoperasjonen stod tyske ubåter og slagskip mot den allierte handelsflåten.

Handelsfartøyene brakte livsviktige forsyninger til Europa. Storbritannia var under konstant press, men holdt ut takket være leveransene over havet. Russland fikk enorme mengder krigsmateriell via utallige skipskonvoier etter den tyske invasjonen i 1941, og kunne slå tilbake mot okkupantene. Uten handelsflåten ville det vært stor sannsynlighet for alliert tap i krigen mot nazistene.

Norge hadde en sentral posisjon i slaget om Nord-Atlanteren. Den langstrakte kystlinjen ble brukt som base for tyske operasjoner i Nordsjøen og Nordishavet. Norske handelsfartøy deltok i de mange konvoiene, og norske sjøfolk ofret livet for fred og frihet, uten å motta takk eller anerkjennelse i ettertid. Dette er deres historie.

John R. Bruning har skrevet militærhistorie siden 1990, og har forfattet flere større militærhistoriske verk. Han har også skrevet et større antall artikler, og har laget dokumentarer, multimediapresentasjoner, flysimulatorer og museumsutstillinger. Han bor i Independence, Oregon.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2014