Omtale fra forlaget
Dette er en bok som kaster pedagogisk lys over temaer kroppsøving, idrett, slåssing og vilter lek. Boka henvender seg til lærere, førskolelærere, lærerstudenter, fritidspedagoger, idrettsinstruktører og andre som arbeider med barn og unge. Forfatteren legger vekt på at utvikling av en slåsskultur bør være en fast del av den moderne barnepedagogikken.
Finnes det en slåsspedagogikk som ser på kroppslige oppgjør og kamp ut fra lekens premisser?
Kan man gjennom slåsskultur endre aggressive slagsmål til ufarlige, kameratslige og spennende oppgjør?
Kan man oppdra kjemperne til ansvarsfull omgang med hverandre?
Kan slåsskultur bidra til en aktiv oppdragelse mot vold?
Disse spørsmålene blir undersøkt i teoridelen av boka. Målet er å utvikle en forståelse for kampens pedagogiske verdier. På samme måte som vi skal lære å forstå hvordan vi omgås med hverandre, må vi også lære å forstå hvordan vi omgås mot hverandre. Derfor kan slåsskamper brukes som et godt pedagogisk redskap. Man må overholde regler, utvikle ritualer og respektere beslutninger, og man gjør både kroppslige og sosiale erfaringer som er viktige for å oppleve sin egen eksistens og for å utvikle egen identitet. Bokas metodiske del handler om hvordan man i praksis arbeider med kampleker, stunts og fekting samt hva man skal overveie og ta hensyn til. En øvelsessamling med mange nye og gamle slåssleker som er ordnet og inndelt i forskjellige sjangere, gjør boka til et komplett pedagogisk arbeidsredskap.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788202230142
EAN 9788202230142
Språk Bokmål
Sider 124
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket