Omtale fra forlaget
Denne boka gir innsyn i hvordan læreplanens vekt på skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag følges opp. I ti teser formulerer forfatterne hva vi bør satse på for å oppnå bedre skriveopplæring på tvers av fag. Grunnlaget for innsiktene er konkrete studier av skriving i barnehager og klasserom i Midt-Norge. Sentrale tema i boka er begrepslæring, fagspråk, kritisk literacy og vurdering av multimodale tekster og sjangrer (f.eks. forsøksrapport i naturfag, fortellinger i norsk og RLE, og oppgavesvar og artikler i naturfag og samfunnsfag). Antologien er et resultat av fire års forskning i det NFR-støttede prosjektet "Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring" (SKRIV). Bokserien Skriveopplæring og skriveforsking omhandlar skriving i utdanning, yrkesliv og kvardagsliv, sett frå ulike teoretiske ståstader. Målet er å bidra til ei utdjupa forståing av kva skriving er for noko og korleis skrivekompetanse kan stimulerast. Serien har utspring i Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. Alle publikasjonane i serien er fagfellevurderte.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788251926867
EAN 9788251926867
Serie Skriveopplæring og skriveforsking
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 346
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket