Skritt på en vei

Gyldendal akademisk 2000 Heftet

Forfatteren forteller i denne boken om sitt mangeårige virke innen pedagogikk, samfunnsliv og politikk. Barns og ungdoms oppvekstvilkår er et av områdene forfatteren har gjort viktige studier og deltatt aktivt. Hun spilte også en vesentlig rolle for opprettelsen av det sosialpedagogiske studium i 1974, som ble videreutviklet ved opprettelsen av Den sosialpedagogiske høgskole i Sandnes. Sentralt i hennes liv står også kampen for fred. I boken portretteres også skikkelser som har vært hennes viktigste inspiratorer og veivisere: Ellen Key, Helga Eng, Leo Tolstoj, Mohandas Gandhi, Nelson Mandela og ektemann og kampfellen Odd Nordland. Har litteraturlister.

En markant personlighet om sitt mangeårige virke innen pedagogikk, samfunnsliv og politikk. Om barn og ungdoms oppvekstvilkår, om et skolesystem som produserer tapere, om opprettelsen av det sosialpedagogiske studium ved Universitetet i Oslo i 1970-årene, som preget en hel generasjon studenter, om kampen for fred, med de tre internasjonale fredsmarsjene mot atomvåpen tidlig på 1980-tallet som det aller viktigste. Om skikkelser som har inspirert henne: Helga Eng, Ellen Key, Gandhi, Nelson Mandela, Leo Tolstoj. Og om veien videre.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2000