Skriften i mørket

fortellingen om Louis Braille

av (forfatter) og Tor Morisse (illustratør).

Omnipax 2009 Innbundet

Dette er en biografi om Louis Braille. Han var bare tre år da han ble blind, og bare seksten da han fant opp blindeskriften som vi i dag kjenner som punktskrift, og som blir brukt av blinde over hele verden. Har personregister, tidsakse og kilder.

I januar 1809 ble Louis Braille, oppfinneren av punktskrift-alfabetet, født i en liten landsby utenfor Paris. Louis Braille ble blind på grunn av en ulykke i treårsalderen, men var så heldig å få gå på skole for blinde. På den tiden leste blinde opphøyde latinske bokstaver. Det gikk svært langsomt å lese og det var komplisert å få frem slik tekst. Tretten år gammel hadde Braille lagd det første utkastet til et tegnsystem basert på seks opphøyde punkter i ulike kombinasjoner. Da han var 16, var systemet perfeksjonert, og som 19-åring ble han lærer ved Blindeskolen i Paris, verdens største skole for blinde på det tidspunktet. Louis Brailles oppfinnelse har hatt stor betydning for mange, og brukes i dag i så godt som alle land i verden, på språk fra Albansk til Zulu. Men det var ingen selvfølge at det skulle gå slik. I vår digitaliserte hverdag er det kanskje heller ingen selvfølge at blinde og svaksynte fortsetter å lære og å bruke braille. Men også for blinde er det slik at leselisten står dersom strømmen går. Derfor er det viktig å holde arven etter Louis Braille levende.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2009