Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken bygger på erfaringer fra fire ulike etter- og videreutdanningsopplegg for skoleledere i perioden 2001-2007. Disse handlet om skolelederen som pedagogisk leder innenfor rammen av idealene om skolen som lærende organisasjon. Med dette som utgangspunkt tar boken opp bl.a. det problematiske kvalitetsbegrepet, utvikling og endring i skolen, strategier for skoleutvikling, ulike skolekulturer, arbeidsplaner og elevvurdering som virkemiddel og konflikter og konfliktløsning. Boken er egnet for skoleledere, lærere og andre som er opptatt av skoleutvikling. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Forskningsresultater fra Norge og andre land viser at vellykket skoleutvikling er avhengig av at den enkelte skole ivaretar sine lærings- og utviklingsbehov innenfor rammene av det som går under betegnelsen skolen som lærende organisasjon. Derfor har myndighetene satt skoleledelse på den utdanningspolitiske dagsorden. En viktig erfaring fra samarbeidet med skoleledere er at visjonene om skolen som lærende organisasjon forutsetter et nært og forpliktende samarbeid mellom skoleledere, lærere og elever. Dette stiller store krav til skolekulturen. Det handler blant annet om å legge forholdene til rette for lærernes og elevenes læring. Skolelederens oppgave er å initiere og lede dette arbeidet slik at det bidrar til skoleutvikling. Målgruppen for boken er skoleledere, lærere og andre som er opptatt av skoleutvikling. Svein Rognaldsen er førsteamanuensis ved Sosiologisk institutt, Universitetet i Bergen. I de siste årene har han særlig arbeidet med skoleutvikling og skoleledelse.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788245006919
EAN 9788245006919
Språk Bokmål
Sider 318
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket