Omtale fra forlaget
Denne boka gir svar på to spørsmål: Den undersøker for det første hvorfor elever fra Sogn og Fjordane presterer uforholdsmessig bra på nasjonale prøver. For det andre kartlegger den hva skoler og kommuner i resten av Norge kan lære for selv å skape bedre kvalitet i sine skoler. Det første spørsmålet er besvart ved at det gjennom lang tid er utviklet en kulturell tradisjon i Sogn og Fjordane som disponerer for at skolegang fremtrer som viktig. Dette blir i boka dels kalt «hierarkisk egalitarisme» der skole er knyttet til et likhetsorientert samfunn, et samfunn der nynorsken også er uttrykk for likeverd. Dels er denne kulturelle tradisjonen også preget av det som i boka er kalt en «folkeleg lærdomskultur», og som har sitt uttrykk i at et fylke som har mindre enn 4 % av landets befolkning, i årtier har levert mer enn 10 % av alle landets lærere. Skolers kvalitet skyldes dels systeminterne forhold ved skolen. Sentralt her er lærerkompetanse og hvordan kommunikasjonen i undervisningen bygges opp. Dels skapes kvalitet også ved hvordan skolen forholder seg til sine omgivelser, og de systemeksterne vilkår som nærmiljøet representerer. Studiene er gjennomført av forskere fra en rekke ulike fagfelt filologer, økonomer, organisasjonsteoretikere, statsvitere og pedagoger. Gjert Langfeldt er professor ved Høgskulen i Sogn og Fjordane.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2015
Format Heftet
ISBN13 9788245018615
EAN 9788245018615
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 291
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket