Skolen eller livet

en naturgitt motsetning?

Giutbok.no 2019 Heftet

Kommentarer fra lesere:
Jeg koooser meg med å lese boka di, Kjell. Noen ganger feller jeg en tåre eller to, andre ganger ler jeg høyt. Atter andre leser jeg i spenning for å høre hvordan det gikk.
(Jurist, tidligere lærer)

Takk for at du delte dette!

Deler av boka er så spennende som en krim. Leste ut boka på noen dager og en helg!

Du har stått oppreist for elevene, et forbilde for oss lærere. Du har også vist oss motkreftene, de som ønsker minst mulig engasjement.
(Fagbokforfatter og lærer i videregående)

Kjell Horn (f. 1937) begynte sitt arbeid som lærer ved internatskole i Finnmark i 1961. I del en i denne boka viser han lys- og skyggesider ved systemet slik han opplevde dem som barn, ungdom og student. I del to beskriver han sin "karriere" med stillinger som lærer ved en rekke skoler, initiativtaker til forsøk med elevmedvirkning, undervisningsinspektør, rådgiver, byråkrat i Staten (Grunnskolerådet), forfatter av fagbøker i pedagogikk, forlagsredaktør (skole) - og rektor ved to ungdomsskoler. Del tre er hans analyse av utviklingen fra "Reform 97" over "Kunnskapsløftet" til dagens skole med vekt på "læringstrykk" i barnehage og skole. Kjell Horn gikk av som rektor i 1998. I alle år siden har han fulgt utviklingen i skolen nøye som debattant og fagbokforfatter, det siste oppsummert i boka "Skolen som kamparena" fra 2015.

Forlag Giutbok.no

Utgivelsesår 2019