Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boken tar for seg ulike aspekter ved skoleledelse og utfordringer skoleledere møter, som for eksempel skolens målstruktur, elevenes motivasjon, betydningen av skolekultur og ledelse, IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle, ledelse av skoler i utvikling, hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer lederne, nærhetsetikk for skoleledere og skolelederes syn på lederfremtid og skoleutvikling. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Dette er en bok om skoleledelse, skrevet av ulike forfattere som har det til felles at de både kjenner skolen som organisasjon og arbeider med utdanning av skoleledere.
I 15 kapitler belyses ulike problemstillinger og utfordringer som ledere i skolen står midt oppe i, blant annet: - Utfordringer ved å være leder i en lærende skole - Skolens målstruktur, elevenes motivasjon, og betydningen av - kolekultur og ledelse - Skoleledelse i kunnskapssamfunnet - IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle - Nyutdannede lærere i lærende skoler - Ledelse av skoler i utvikling - Kompetanse for skoleledere - Hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer skoleledere - Skolelederes forvaltningsrettslige ansvar - Nærhetsetikk for skoleledere - Likheter mellom det å lede en klasse og det å lede en skole - Skolelederes syn på lederframtid og skoleutvikling
Forfatterne kommer fra UiT, Norges Arktiske universitet, Nord Universitet, NTNU og Høgskulen i Volda og tilhører et faglig nettverk som er ansvarlig for et masterstudium i skoleledelse administrert av NTNU. Redaktører er Roy Asle Andreassen (tidligere Høgskulen i Volda), Eirik J. Irgens (NTNU) og Einar M. Skaalvik (NTNU).
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788251923194
EAN 9788251923194
Språk Bokmål
Sider 191
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket