Skolebasert kompetanseutvikling

en idébank

av (forfatter), Marion Prytz (forfatter) og Kerstin Fors (illustratør).

Pedlex 2016 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid. Her får du som skoleleder, skoleeier, tillitsvalgt eller teamleder · hjelp til å gjøre utviklingstiden variert · verktøy og metoder som er mye brukt og godt egnet for grupper og hele personalet · god hjelp i utviklings- og endringsprosesser · et tilfang av nye og velbrukte metoder som er egnet for samhandling i skolens utviklingsarbeid I denne boka finner du de viktigste metodene innenfor feltet, forklart på en håndgripelig og lettfattelig måte, slik at du som skoleleder lett kan ta dem i bruk. Du finner også henvisninger til grundigere redegjørelser for hver metode. Slik håper vi å bidra til bedre oversikt og god drahjelp til arbeidet med kompetanseutviklingen på den enkelte skole. Utdanningsdirektoratet har definert skolebasert kompetanseutvikling i «Plan for ungdomstrinn i utvikling»: «Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.» Skolebasert kompetanseutvikling foregår altså ikke på bekostning av faglig oppdatering, men handler om å ta i bruk og dele den kunnskapen og de ferdighetene skolen allerede har, og utvikle læringsmetodikken sammen, slik at man på best mulig vis kan øke elevenes læringsutbytte. Bakgrunnen for denne måten å jobbe på er teorier om at deltakerne i denne prosessen finner mening med arbeidet. Når de selv har deltatt i analyser av egen skolehverdag, egen skoles styrker og svakheter og egen undervisning, får de et eierforhold til prosessene, og motivasjonen for å utvikle skolen sammen øker. Læring er ikke en lineær overføring av informasjon, og samhandlingen mellom deltakerne skaper en kreativ spenning som kan være med på å utvikle organisasjonens kompetanse (Bjørnsrud m.fl. 2014). Utviklingsveilederne i UIU i Buskerud har utviklet en modell for å vise hvordan en kan jobbe systematisk med skolebasert kompetanseutvikling. Målgruppen er skoleleder og skoleeiere, tillitsvalgte og andre som har ansvar for utviklingsarbeid i et kollegie og et læringsfellesskap.

Bokdetaljer

Forlag Pedlex

Utgivelsesår 2016

Format Heftet

ISBN13 9788278419939

EAN 9788278419939

Språk Bokmål

Sider 95

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket