Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka tar for seg hvordan barn påvirkes både av læring i skolen og via underholdning og reklame i media, og hvilke utfordringer denne verdidualismen innebærer for hjem og skole. Del en beskriver bakgrunnen og framveksten av et nytt oppvekstmiljø, del to barn og unges opplæringssituasjon i et digitalt samfunn og del tre tar for seg framtidens skole i mediesamfunnet. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere i etter- og videreutdanning innen fagfeltet kommunikasjonspedagogikk, samt foreldre. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Formell og systematisk læring skjer gjennom undervisning i skolen. Skolen gir elevene kunnskap, verdier og livstolkning i samsvar med et fastlagt pensum som er lovbestemt. Læring skjer også gjennom uformell påvirkning utenom skolen, og ikke minst gjennom media. Media sin «parallelle skole» er dominert av underholdning og reklame, med verdier og livstolkning etter fritt valg. Media har en veldig påvirkningskraft i dag. Hva gjør denne verdidualismen med barna i forhold til deres identitet- og karakterutvikling? Dette er bokas hovedtema. Gudmund Gjelsten er teolog og medieforsker. Gjelsten har hatt studieopphold ved Yale University og Fuller Theological Seminary. Han har variert journalistisk praksis og mediepedagogisk erfaring fra inn- og utland. Asbjørn Simonnes arbeider ved avdeling for samfunnsfag, Høgskulen i Volda. Simonnes har Doctor of Ministry graden om barn i risikosona (1996) og PhD-graden om medias innflytelse på barn og unges identitets- og karakterutvikling (2004). Forfatterne har blant annet gitt ut boka Å vekse opp i eit mediesamfunn (1997).
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788245003154
EAN 9788245003154
Språk Bokmål
Sider 255
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket