Skissen som samtale

av (forfatter) og B. Cold (illustratør).

Tapir akademisk forlag 2008 Innbundet

I boken har forfatteren samlet sine skisser fra et langt liv. Hun ønsker å inspirere og veilede andre til å bruke skissen som verktøy når de opplever omgivelser, arkitektur, mennesker og situasjoner. Hun argumenterer for at skissens styrke er at den kan vektlegge utvalgte trekk ved et motiv, og utelate det som ikke er viktig. Skissen er et personlig billednotat hvor du kan fange og fastholde et inntrykk.

En skisse kan være eksperimenterende, utforskende og lekende i sin utprøving. Skissens uovertrufne styrke er at den kan fange opp utvalgte trekk ved et motiv, og utelate de som ikke er viktige. Med denne boken, full av skisser fra et langt liv, ønsker forfatteren å oppmuntre alle, særlig studenter innen arkitektur, plan, design og kunst, til å gripe penn og papir og kaste seg ut i skissingens univers. Målet med boken er å veilede og inspirere andre til å bruke skissen som verktøy når de opplever omgivelser, arkitektur, mennesker og situasjoner. Birgit Cold (f. 1936 i Danmark) er utdannet ved Kunstakademiets arkitektskole i København i 1961. Hun har sammen med Tore Brantenberg og Edvard Hiorthøy vært ansvarlig for flere større boligprosjekter og vunnet en rekke arkitektkonkurranser. Hun har spesielt undervist og forsket innen utforming av skoleanlegg, omgivelsesestetikk og frihåndstegning. Hun har drevet utstrakt foredragsvirksomhet og utgitt en rekke bøker. Hun er professor emeritus ved Fakultet for arkitektur og billedkunst, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2008