Skipslegens makker

av (forfatter) og Dag Heyerdahl Larsen (oversetter).

Oktober 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Aubrey og Maturin har sammen med Diana Villiers flyktet fra Boston. Etter et kortere opphold med tilhørende selskapsliv i Halifax, Nova Scotia, seiler de hjem over de store bankene, der tett tåke er både fare og vern når de forfølges av amerikanske skip. I England får de knapt vent seg til landlivet før de må ut igjen. Nå er det Maturin som må på oppdrag i Østersjøen. De løser den farefulle oppgaven, men seilasen sydover igjen ender med forlis ved Frankrikets kyst. De to vennene føres til fengsel midt i Paris, byen som Diana Villiers befinner seg i nå. Dette er den sjuende romanen om Aubrey og Maturin.

Kaptein Jack Aubrey og hans venn skipslegen Stephen Maturin befinner seg i Halifax i Nova Scotia. De har klart å flykte fra fangenskapet i Boston, og får nå beskjed om å seile hjem til England og rapportere til regjeringen om seieren over amerikanerne. Om bord på skipet er også Diana Villiers, som Maturin i årevis har vært forelsket i. Men amerikanerne har ikke tenkt å la dem seile uforstyrret, særlig på grunn av Maturins hemmelige virksomhet som britisk spion og hans støt mot fransk-amerikansk etterretning. Snart forfølges de av to bevæpnete skonnerter. De er hyrt av Harry Johnson, Bostons spionsjef, som Diana venter barn med. "Et høyvann av intriger og eventyr i beste tradisjon." The Guardian

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Jack Aubrey og Stephen Maturin (7)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet