Skipsbyggmesterens tid

skipsbygging i Vikkilen 1750-1920

Ka forl. 2012 Innbundet

Boka handler om skipsbyggingsmiljøet i Vikkilen i Aust-Agder, som var et av landets viktigste i seilskutetida. Forfatteren ser blant annet på hvorfor Vikkilen utviklet seg til et viktig sted for seilskipsbygging, hvor de lokale skipsbyggerne fikk kunnskapene fra og hvordan kunnskapen ble formidlet gjennom historien. Har ordforklaringer, litteraturliste og personregister.

Vikkilen ved Grimstad var med sine over 20 skipsverft kanskje landets viktigste skipsbyggingsmiljø under seilskutetida. Skipsbyggerne her viste en enestående evne til å overleve i en næring med sterke konjunktursvingninger. Dette gjør at Vikkilen er et av svært få norske skipsbyggingsmiljø som kan studeres gjennom hele perioden fra 1750 til 1920. Hvem bygde disse skutene som vi i dag bare kjenner fra skutemaleriene? Hvilke forutsetninger lå til grunn for at akkurat Vikkilen utviklet seg til et viktig sted for seilskipsbygging? Hvor fikk de lokale skipsbyggerne kunnskapene fra? Hvordan ble kunnskapen formidlet gjennom historien? Hvordan taklet man skiftende tider i næringen? Når, hvorfor og hvordan tok treskipsfarten slutt? Disse spørsmålene, som alle er knyttet til den landbaserte delen av skipsfartsnæringen, er det denne rikt illustrerte boka forsøker å svare på.

Forlag Ka forl.

Omtalt tid 1900-1914 1918-1939 1914-1918 1800-tallet 1700-tallet