Skillingsvisene i Norge 1550-1950

studier i en forsømt kulturarv

av (redaktør) og Karin Strand (redaktør).

Scandinavian Academic Press 2021 Heftet

Skillingsvisene er en av de betydeligste kulturskattene va.re forfedre og -mødre har etterlatt seg. Visene ble trykt i skillings- trykk - sma., billige sanghefter med en ha.ndfull vers pa. rim, som sirkulerte i Norge i perioden 1550 til 1950. Disse sangene er den aller eldste trykte litteraturen som fins her til lands, og i flere hundre a.r var det ogsa. den mest populære. Men frem til na. har skillingsvisene langt pa. vei vært forbiga.tt i forskningen.

I denne boken har 17 forskere bidratt til a. bringe skillingsvisene frem fra forglemmelsens mørke. Hva handlet skillingsvisene om, hvem skrev dem, hvordan ble de solgt og sunget, og hva betydde de for menneskene som lyttet til dem? Boken belyser emnemangfoldet i skillingsvisene - fra dommedag, naturkatastrofer og mord, til kjærlighet, sladder og skøyteløp.

Skillingsvisene i Norge 1550-1950 er den første norske vitenskapelige antologien om skillingstrykk. Den følges av den frittsta.ende antologien Arven fra skillingsvisene. Fra en sal pa. hospitalet til en sofa fra IKEA av Siv Gøril Brandtzæg og Bjarne Markussen (red.).

Forlag Scandinavian Academic Press

Utgivelsesår 2021