Skatt ved fusjon og fisjon

Gyldendal akademisk 2006 Innbundet

Boka gir en analyse av betingelser for skattefrie fisjoner og fusjoner av aksjeselskaper i norsk rett, og omfatter endringene av selskaps-, skatte- og regnskapsrettslige regler fram til 2006, deriblant opphevelsen av IAS 22, endringen i regnskapsloven, nye regler om skjermingsfradrag, og innføringen av fritaksmetoden. Har litteraturliste, register og stikkordsregister.

Skatt ved fusjon og fisjon har et transaksjonsfokus. Den grunnleggende og mest sentrale problemstillingen i denne boken er vilkårene for at fusjoner og fisjoner av aksjeselskaper kan gjennomføres uten beskatning. Fremstillingen omfatter bl a kravene til skattemessig kontinuitet på både selskaps- og aksjonærnivå, lovlighetskravet, selskaps- og regnskapsrettslige regler, samt gjennomskjæring. Boken omfatter endringene av de selskaps-, skatte- og regnskapsrettslige reglene som ble gjennomført frem til 2006. Her nevnes innføringen av fritaksmetoden, de nye reglene om skjermingsfradrag, endringen i regnskapsloven samt den nye IFRS 3.Skatt ved fusjon og fisjon bygger på forfatterens PhD-avhandling skrevet i perioden 2002.2005. Fremstillingen er søkt holdt á jour per 1. juli 2006.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2006