Skandinaviske regioner - plass for politikk?

det regionale politiske demokrati i utvikling eller for avvikling?

av (redaktør).

Fagbokforlaget 2006 Heftet

Boken tar for seg mellomnivået amt, län og fylke i det politiske systemet i Danmark, Sverige og Norge. Spørsmålet er hvordan de demokratiske ordningene fungerer her, mellom lokalnivået, kommunene og sentralnivået. Det er i dag både en aktiv diskusjon og et endringspress på amts- läns- og fylkesnivået. Er det regionale politiske demokratiet i utvikling eller nede for avvikling i de skandinaviske land? Har register.

Regionnivået - nivået mellom det lokale og det nasjonale - står nå høyt på den politiske dagsorden i reformdiskusjonene i de skandinaviske land. I tider med store endringer i samfunn, næringsliv og bosetting, settes organiseringen av den offentlige sektor under press. Det gjelder så vel organiseringen av de demokratiske ordningene, som den geografiske strukturen i den offentlige sektor. Denne boken tar for seg mellomnivået amt, län og fylke i det politiske systemet i Danmark, Sverige og Norge. Spørsmålet er hvordan de demokratiske ordningene fungerer her - mellom lokalnivået, kommunene, og sentralnivået. Mens både det kommunale nivået og sentralnivået har gjennomgått en del reformer, har mellomnivået vært forholdsvis i ro, inntil de senere år. I dag er det både en aktiv diskusjon og et endringspress på amts-, läns- og fylkesnivået. Er det regionale politiske demokratiet i utvikling eller nede for avvikling i de skandinaviske land? Boken er et resultat av et samarbeid mellom danske, svenske og norske regionsforskere.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006