Skandalenes markedsplass

politikk, moral og mediedrev

av (redaktør) og Ester Pollack (redaktør).

Fagbokforlaget 2009 Heftet

Boken retter et kritisk søkelys mot måten presse og kringkasting forvalter sin definisjonsmakt på når politiske ledere skandaliseres gjennom kampanjepregete mediedrev. Den bygger på casestudier av politiske skandaler som i årene 2006-2008 fikk en svært omfattende mediedekning. De fleste eksemplene er hentet fra norsk politikk, der skandaliseringen førte til avgang for LO-lederen, to statsråder og ordføreren i Oslo. Har litteraturliste, stikkordregister og personregister.

Politiske skandaler er i sin moderne form uløselig knyttet til nyhetsmediene. Denne boken retter et kritisk søkelys mot måten presse og kringkasting forvalter sin definisjonsmakt på når politiske ledere skandaliseres gjennom kampanjepregete mediedrev. Blant spørsmålene som diskuteres er: Hvor viktige er normbruddene som tas opp? Hvordan utnyttes skandaler av politiske motstandere og rivaler? Er karakterdrap og demonisering typiske trekk ved mediedekningen? Hvilke etiske dilemmaer møter journalister og publikum i en slik prosess? Behandles kvinnelige og mannlige politikere ulikt?
Skandalenes markedsplass bygger på case studier av politiske skandaler som i årene 2006 2008 fikk en svært omfattende mediedekning. De fleste eksemplene er hentet fra norsk politikk, der skandaliseringen førte til avgang for LO-lederen, to statsråder og ordføreren i Oslo. Ett kapittel er viet mediedrevet som endte med at to ministre måtte gå av like etter at Reinfeldt-regjeringen tok over makten i Sverige.
Sigurd Allern er dr. polit. og professor i journalistikk ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
Ester Pollack er fil.dr. og forsker ved Institutionen för Journalistik, Medier och Kommunikation, Stockholms Universitet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2009