Skambæreren

Aschehoug 2006 Innbundet

Ada liker ikke Gud, og ingenting tyder på at Gud liker Ada. Når Ada ikke kan få del i den store nåden, velger hun å gjøre seg selv til offer. Ada blir prostituert, hun vil bruke sin og andres kropper til å bli kvitt alt rent, alt åndelig. Men i stedet for skitt og skam møter hun lengtende mennesker med behov for nærhet. Prosjektet stopper tilsynelatende opp, inntil en av hennes kunder presenterer henne for Even, en mann helt uten lengsler eller ønsker om nærhet. Romanen er andre, frittstående bok i en trilogi som også består av Ventemesteren og Nekromantikeren.

Ada liker ikke Gud, og ingenting tyder på at Gud liker Ada. Når Ada ikke kan få del i den store nåden, Kristi sonoffer, velger hun å gjøre seg selv til offer.
Ada blir prostituert, hun vil bruke sin og andres kropper til å bli kvitt alt rent, alt åndelig. Men i stedet for skitt og skam møter hun lengtende mennesker med behov for nærhet..Prosjektet stopper tilsynelatende opp - inntil en av hennes kunder presenterer henne for Even, en mann.helt uten lengsler eller ønsker om nærhet.
Skambæreren er den frittstående fortsettelsen av Øystein Stenes debutroman Ventemesteren, der den ironiske og distanserte Even var hovedperson og jeg-forteller. Denne gangen er det sinte og fortapte Ada som har ordet.
Øystein Stene er til daglig høgskolelektor ved Fakultet for scenekunst på Kunsthøgskolen i Oslo. Foruten litteratur jobber han med film- og tegneserieproduksjon.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203190803