Omtale fra forlaget
Hva er en skadelig seksuell atferd? Og kan barn ha skadelig seksuell atferd? Intensjonen med denne boka er å presentere forskningsbasert kunnskap om hvordan lærere kan avdekke og sette inn tiltak ovenfor barn og unge som utviser skadelig seksuell atferd (SSA), gjennom et tverretatlig samarbeid. Forfatterne gir en grunnlagsforståelse for hva som er viktig i tilnærmingen til barn og unge som utøver skadelig seksuell atferd, og presenterer konkrete verktøy som hjelper i dette arbeidet. Boka gir en oversikt over egen og andres rolle i tverretatlige samarbeid, og hvordan det tverretatlige samarbeidet bør foregå til det beste for barnet. Målet er å fremme refleksjon og profesjonell utvikling på tvers av fagområder, og presenterer konkrete verktøy, øvelser og ressurser til å støtte en slik utvikling. Boka tar utgangspunkt i skolen som en samarbeidsarena. Skolen er den ene institusjonen i samfunnet hvor alle barn og unge deltar, og det gjør skolen til den viktigste endringsagenten i et samfunn med tanke på rådende holdninger og praksis. Primærmålgruppa er studenter i lærerutdanningen. Boka er også relevant for lærere og andre profesjoner i praksis, i tillegg til lærere i etter-/videreutdanning. Imidlertid er det gjennomgående fokuset for boka nettopp samarbeidet mellom skolen og andre profesjoner om barn og unge som utviser skadelig seksuell atferd. Boka er dermed også aktuell innen andre fagområder, slik som helsesykepleien, barnevern, PPT og BUP, fordi den forklarer de ulike instansers roller i samarbeidet.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2022
Format E-bok
ISBN13 9788215053950
EAN 9788215053950
Språk Bokmål
Sider 222
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Viktig tema. For meg ble boka for mye opplisting av forskningsrapporter og konferanser og litt for lite praktisk. Jeg opplevde at veilederen som er laget om samme tema, var mer nyttig. Samtidig opplevde jeg at boka og veilederen utfylte hverandre. Iallefall ift å få oversikt over forskning og ressursinstanser knyttet til temaet.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket