Skadelidtes hypotetiske inntekt

om erstatningsutmåling og bevis

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Bokens tema er spørsmålet om skadelidtes hypotetiske inntekt. Denne boken handler om hvordan juristen bør forholde seg til denne tvilen: Gjelder vanlige bevisregler også for hypotetiske spørsmål? Mer konkret er temaet om vanlige bevisteorier og regler eller retningslinjer for bevistema, beviskrav og bevisvurdering passer på hypotetiske spørsmål. Boken er særlig interessant for forsikringsselskaper, advokater, dommere, studenter og andre som arbeider med erstatningsrett.

Spørsmålet om skadelidtes hypotetiske inntekt er denne bokens tema. Spørsmålet er interessant både bevis- og erstatningsrettslig: Prinsippet om full erstatning er blitt grunnleggende i vår erstatningsrett. Dette prinsippet gjør tapsomfanget til målestokk for erstatningsomfanget. Erstatningen skal tilsvare det økonomiske tap skaden påfører skadelidte. For inntektstap ved personskade finnes skadelidtes tap ved at hans inntekt med skaden (den faktiske inntekt) trekkes fra hans inntekt uten skaden (den hypotetiske inntekt). Bevisrettslig er spørsmålet interessant, fordi det er hypotetisk eller kontrafaktisk - det angår ikke noe som virkelig har skjedd, men noe som kunne skjedd, hvis skaden ikke hadde inntruffet. Derfor kan spørsmålet aldri besvares med sikkerhet, det vil alltid være tvilsomt. Denne boken handler om hvordan juristen bør forholde seg til denne tvilen: Gjelder vanlige bevisregler også for hypotetiske spørsmål? Mer konkret er temaet om vanlige bevisteorier og regler eller retningslinjer for bevistema, beviskrav og bevisvurdering passer på hypotetiske spørsmål. Erstatningsrettslig møter vi viktige tema som årsakssammenheng, påregnelighet og vilkårene som må innfris før en relevant tapspost foreligger. Boken er særlig interessant for forsikringsselskaper, advokater, dommere og andre som arbeider med erstatningsrett. I tillegg kan studenter ha nytte av den. Magne Strandberg er universitetslektor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005