Skadefri hest

forebygg skader og oppretthold god helse

av (forfatter), Bob Langrish (illustratør), Maggie Raynor (illustratør) og Torunn Knævelsrud (oversetter).

Landbruksforl. 2006 Spiral

Boken viser alle som steller hester hvordan de skal se etter tegn på skader hos hesten, og hvordan de kan forebygge ved hjelp av ernæring, riktig treningsutstyr, riktig saltøy og komplementære behandlingsformer. Forfatteren beskriver enkle teknikker innen massasje, stretching, trening og løsgjøring. Ved å utføre disse teknikkene øker man hestens velvære, og man blir bedre kjent med hesten. Leseren lærer også hvem man bør kontakte når noe er unormalt.

I denne boka får du som er rytter, hesteeier eller hestepasser det verktøyet du trenger for å innta en aktiv rolle for å holde hesten frisk og skadefri. Boka gjør deg i stand til å vurdere den "normale" hesten og ut fra dette kunne avdekke eventuell sykdom og skade på et tidlig tidspunkt. I tillegg får du hjelp til å forebygge skader, vurdere hva som kan være problemet dersom noe unormalt inntrer og ikke minst får du kjennskap til massasje, løsgjørende og tøyende øvelser som forebygger skader og bidrar til raskere restitusjon. Boka er anbefalt av Norges Rytterforbund.

Forlag Landbruksforl.

Utgivelsesår 2006