Sjosja

Aschehoug 1979 Innbundet

Utgivelsesår 1979

ISBN13 9788203100468

Jeg gikk bortover Lesznogaten og hutret i den tynne frakken og forestilte meg at jeg hadde skrevet en bok som ville ryste verden. Men hva kunne ryste verden? Ingen forbrytelse, ingen elendighet, ingen seksuell perversjon , ingen galskap. Tyve millioner mennesker var omkommet under storkrigen, og verden var allerede i gang med forberedelsene til en ny verdensbrann. Var det noe jeg kunne skive om som ikke var kjent fra før? En ny stil ? Hvert eksperiment med ord ble fort til opphoping av manierte klisjéer .

Vi jøder ønsker hverandre stadig evig liv, eller i det minste sjelens udødelighet. I virkeligheten ville evig liv være en katastrofe. Bare tenk deg at en liten kremmer dør og så skulle hans sjel fare omkring i millioner av år og ennå huske at den en gang solgte sikori, gjær og bønner, og at en kunde skylder den atten groschen. "

"Hvor mange hustruer skal du ha?" spurte Sjosja.
"Sammen med deg, tusen."
"Så mange! Hvorfor det?"
"Kong Salomo hadde tusen hustruer. Det står skrevet i Høysangen."
"Er det lovlig?"
"En konge kan gjøre hva han vil."
"Hvis du har tusen hustruer , får du ingen tid til meg."
"Sjosjele, for deg vil jeg alltid ha tid. Du skal sitte hos meg på tronen og hvile føttene på en skammel av topas. Når Messias kommer, skal alle jødene stige opp på en sky og fly til Det hellige
land. Alle andre folkeslag skal bli jødenes slaver. En generals datter skal vaske føttene dine."
"Å det kommer til å kile." Sjosja begynte å le og viste frem de hvite tennene sine. "

Hva naturen er, vet ingen, og jeg har mine mistanker om at den ikke vet det selv. Jeg kan med letthet se for meg den allmektige på Herlighetens trone i den syvende himmel., med Metatron ved sin høyre hånd. Sandalphon ved sin venstre, og Gud som spør dem: ' hvem erjeg? hvordan ble jeg til? Skapte jeg meg selv? Hvem ga meg all denne makt? jeg kan tross alt ikke ha vært til i all evighet. Jeg husker bare de siste hundre billioner år. Alt forut for det ligger i en tåke. Og hvor lenge skal dette fortsette?' "

Nå kunne jeg høre min mor si: "Ingen fiende kan gjøre et menneske så meget ondt som det gjør mot seg selv." "

• "Haiene - historien om et mannskap og et forlis" av Jens Bjørneboe
  • "Seierherrene" av Roy Jacobsen
  • "Bly" av Lars Saabye Christensen
  • "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese
  • "Rødstrupe" av Jo Nesbø
  • "Stieg Larssons Menn som hater kvinner - Bok 1 : tegneserieroman for voksne" av Stieg Larsson