Sjøpapegøier

Gabriel Scott selskabet 2016 Heftet

«En ny bok hvert år» - det var produksjonsmålet for en dikter som ville leve av sin penn i første halvdel av 1900-tallet. Det kunne nok holde hardt mange ganger, når forskuddsgjelden til forlaget vokste til truende proporsjoner og tvang den stakkars dikter til å kryste de siste dråper ut av sin ånds sitroner, mens han følte at de samme sitroner ble tørrere og tørrere.
I tillegg til utallige kortere artikler og fortellinger i aviser og tidsskrifter, greide Gabriel Scott i sin dikterkarriere å oppfylle dette målet - gjennomsnittlig. Fra hans første bok i 1894 til hans siste 60 år senere, i 1954, skrev han nøyaktig 60 bøker. Men vel å merke i gjennomsnitt. Noen ganger trengte han et pusterom, og det kunne løses på to måter: Enten ingen bok det året, som f.eks. i 1914 og 1920, eller en «hvilepute» i form av en samling av tidligere utgitte fortellinger. Eksempler på dette er denne boken, «Sjøpapegøier» i 1908 og «Blaaskjæl» i 1923. Men tro ikke at innholdet var mindre lødig av den grunn. Her møter vi Scotts underfundige humor i f.eks. «Frieren», men også hans inderlige medfølelse med samfunnets minste, som i «Ballongen» som kan leses både som en kritikk av samfunnets behandling av dem som ikke var fullt arbeidsføre, og som en litt maliciøs harsellas over lettroende bydefolk.

Forlag Gabriel Scott selskabet

Utgivelsesår 2016