Sjømannsliv

1968-2008

Bokbyen 2008 Innbundet

Forfatteren reiste til sjøs i 1968 og gikk veien fra dekksgutt til skipper. I boka forteller han om livet til sjøs og om skipene han har seilt med, og beretter om 40 år med utvikling og historie i norsk sjøfart. Han har seilt i store deler av verden, og gått i tankfart, fruktfart, gassfart, containerfart og stykkgodsfart.

Vegårsheiingen Knut Moland reiste til sjøs som skoleskipsgutt på "SS Sørlandet" i 1968, og kom etter nesten 40 år på sjøen, tilbake til "SS Sørlandet" som kaptein. Han er nå havnekaptein hos Ugland. I boka forteller han om livet til sjøs, i skjemt og alvor, i glede og sorg. Kronologisk tar han for seg 40 år med norsk sjøfartshistorie, om livet om bord, og om skipene han har seilt med i mange slags fart. Han har gått karriere-veien fra dekksgutt til skipper. Han har seilt i tankfart, fruktfart, gassfart, containerfart og stykkgodsfart. Han har seilt i store deler av verden, og skildrer livet under Gulf-krigen, krig i Somalia, redningsaksjon etter Aleksander Kielland, sjøoppmåling, smugling på Rhinen og mye mer. De som har vært til sjøs, vil kjenne seg igjen i skildringene. Vi andre kan få innblikk i livet på havet. I løpet av disse årene har det skjedd store omveltninger i norsk sjøfart. Moland skildrer utviklingen gjennom 40 år. En endring som kanskje var ennå større enn overgangen til sjøs når en gikk fra seilskute til dampskip, - fra 60 og 70 tallet med norske sjøfolk, til 80 og 90 årene med utflagging og Det norske Internasjonale Skipsregister (NIS).

Forlag Bokbyen

Utgivelsesår 2008