Siste tog til Katanga

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Cappelen 2004 Heftet

Kongo er i kaos. Frigjøringsrusen gjør at alle hvite mennesker er i fare. Bruce Curry får i oppdrag å hjelpe et gruvesamfunn inne i landet. De svartes oppdemmede hat mot de hvite eksploderer imidlertid i en konfrontasjon i jungelen. Bruce har også fått en fiende blant sine egne, samtidig som han har fått noe han for enhver pris må beskytte, den vakre Shemaine.

Kongo er i kaos. Frigjøringsrusen setter alle hvite mennesker i fare. Bruce Curry får i oppdrag å unnsette et lite gruvesamfunn langt inne i landet. Han får med seg en sprikende gjeng av hjelpere - utøvere av verdens nest eldste yrke, som de selv sier; leiesoldater. De svartes oppdemmede hat mot de hvite eksploderer i en øredøvende konfrontasjon i jungelen. Toget med de reddede setter seg skranglende i bevegelse - siste to til Katanga. Men nå er ikke bare de ytre fiender en trussel. Bruce har fått en livsfarlig fiende blant sine egne også. Og samtidig noe helt spesielt han for enhver pris må beskytte: den vakre Shemaine.

Wilbur Smith er født i Zimbabwe i 1933. Siden 1964 har han vært fulltids forfatter. Han er en av verdens mest leste forfattere av førsteklasses spenning, og står jevnlig på bestselgerlistene i en lang rekke land.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202238377

EAN 9788202238377

Serie Cap spenningens mestere

Genre Spenning

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

• "Blind mann med pistol" av Chester Himes
  • "Oppgjør i jungelen" av Wilbur A. Smith