Silenced

China's great wall of censorship

av (forfatter) og Morten Vågen (medforfatter).

Amaryllis Media 2006 Heftet

Boken handler om media, sensur og menneskerettigheter i Kina og Tibet. Den forteller om hvordan sensurinstansene opererer i Kina, om hvorfor ikke kinesiske myndigheter tolererer kritiske stemmer, og om hvorfor de i stor grad slipper unna internasjonal fordømmelse. Boken tar for seg de nye utfordringene sensurregimet i Kina står overfor, ikke minst med tanke på ny teknologi og kommunikasjonsmidler som mobiltelefoni og Internett. Med boken følger det også med en CD-ROM som omhandler de samme temaer, med tillegg av lyd-, bilde- og videoopptak.

Silenced - China's Great Wall of Censorship er ny og svært aktuell bok om media, sensur og menneskerettigheter i Kina og Tibet. Denne boken tar leseren med på en spennende, tankevekkende, men også urovekkende reise bak Kinas jernvegg av sensur og undertrykkelse. Boken forteller også den fascinerende og inspirerende historien om den lille radiostasjonen Voice of Tibets møte med Kinas mektige sensur-maskineri. Kina har nå verdens øyne rettet mot seg, det er snart bare to år til OL i Beijing, men likevel fortsetter Kina like intenst å nekte sine innbyggere adgang til fri og objektiv informasjon og nyheter. Og de få som våger å trosse myndighetenes sensurmaskineri gjør det ofte med livet som innsats. Det på tross av at Kina er fast medlem, med vetorett, av FNs Sikkerhetsråd, og har undertegnet internasjonale avtaler og traktater som tilsynelatende skal sikre innbyggerne grunnleggende rettigheter. Boken forteller på en enkel og lettfattelig måte hvordan sensurinstansene opererer i Kina, om hvorfor ikke kinesiske myndigheter tolererer kritiske stemmer, og om hvor-for de i stor grad slipper unna internasjonal fordømmelse. Boken tar for seg tematisk de nye utfordringene sensurregimet i Kina står overfor, ikke minst med tanke på ny teknologi og kommunikasjonsmidler som mobiltelefoni og Internett. Med boken følger det også med en CD-ROM som omhandler de samme temaer, med tillegg av lyd-, bilde- og videoopptak, bygd opp som et informasjons- og presentasjonsverktøy.

Forlag Amaryllis Media

Utgivelsesår 2006