Sikkerhet i arbeidslivet

av (forfatter), Eirik Albrechtsen (forfatter), Stian Antonsen (forfatter), Ivonne A. Herrera (forfatter), Jan Hovden (forfatter) og Per Morten Schiefloe (forfatter).

Fagbokforlaget 2018 Heftet

Denne boken handler om hvordan sikkerheten kan ivaretas og styrkes i arbeidslivet. En trygg og sikker arbeidsplass er en rettighet vi har. Historisk har det også vært store forbedringer stadig færre skader seg og omkommer på jobb. Likevel blir fremdeles flere titalls tusen rammet av ulykker hvert år i norsk arbeidsliv og nye utfordringer dukker opp når arbeidet organiseres på nye måter. Det er også økte krav til sikkerhet og sikkerhet er avgjørende for å være konkurransedyktig. Det er derfor et stort behov sikkerhetskompetanse.
Boken har fire deler. Den første tar for seg noen grunnbegreper og -perspektiver i sikkerhetsfaget og hvordan faget har utviklet seg over tid. Del to gir en oversikt over de verktøyene og metodene vi har til rådighet for å kontrollere og styre farer og trusler. Temaet for del tre er den menneskelige faktoren og hvordan vi som enkeltpersoner og som kollektiv både kan være en ressurs og har sårbarheter som har betydning for sikkerheten. I den siste delen ser vi på noen etiske dilemmaer i faget og ser framover; hvilke nye utfordringer kan oppstå i forbindelse med ny teknologi og nye organisasjonsformer?
Hensikten med boken er å gi en innføring i fagfeltet for studenter og å hjelpe praktikere i arbeidslivet i deres sikkerhetsarbeid.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2018