Omtale fra forlaget
Siidaid Sápmi boka forener fag- og skjønnlitterære tekster, skrevet av ledende samiske forskere, kunstnere, samfunnsengasjerte og aktivister initiert av Siidaskole-prosjektet. Siidaskolen, finansiert av Kone-fondet (2010-2023), hovedformål har vært å belyse siidaenes betydelse og muligheter for dagens samiske samfunn. Hjertesaken har vært fremme av samisk selvbestemmelse.
"Siidaene gjenspeiler samenes historiske selvbestemmelse, autonomi og samisk diplomati. Dette arvet er grunnen for dekolonisering av dagens mekanismer og oppliving av våre egne samfunnsstrukturer, skikker og verdier. "
Fremstillingene i boka speiler deltakernes erfaringer og meningsutvekslinger, samtaler med tradisjonsbærere, egen forskning og livserfaringer i Sápmi. Siidaid Sápmi diskuterer blant annet siida-systemet, betydelsen av tradisjonskunnskap og åndelig innsikt i samfunnsbygging og oppfostring i dagens Sápmi.
Bokas redaktører er Rauna Kuokkanen og Aura Pieski. Rauna Kuokkanen fra Fierranjohka i Tanadalen arbeider som Arktisk urfolks forskerprofessor Ved Lappi Universitet i Rovaniemi. Aura Pieski er lærer og lærebokforfatter fra Utsjok.
Bokens forfattere
Fierranjot Kirstte Rávdná (Rauna Kuokkanen)
Doavtter-Aino Aura (Aura Mari Pieski)
Jalvvi Niillas (Niillas Holmberg)
Fierranjot Kirste (Kirste Paltto)
Doavtter-Piera Suvi Máret (Suvi West)
Bekkun Hánnu Asta Mitkijá (Asta Balto)
Beaska Niillas
Skuvllaalbmá Áslat Niillas Áslat (Áslat Holmberg)
Biehttára Juhána Ovllá-Ánte (Oula-Antti Labba)
Heaikka Jovsset Juha Anne-Maria (Anne-Maria Magga)
Omslagsbilde
Ciskke Jovsset Biret Hánssa Outi (Outi Pieski)
Forlag DAT
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788293830085
EAN 9788293830085
Omtalt sted Sápmi
Språk Nordsamisk
Sider 223
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket