Selvstendig og beskyttet

det stormaktsgaranterte Norge fra Krimkrigen til NATO

av (redaktør).

Fagbokforlaget 2008 Heftet

Boken diskuterer det stormaktsgaranterte Norge i et historisk, juridisk og filosofisk perspektiv. Forfatterne gjennomgår de sikkerhetspolitiske metamorfosene fra Novembertraktaten av 1855, via Integritetstraktaten av 1907 til Folkeforbundets kollektive stormaktsgaranti, London-regjeringens atlanterhavspolitikk og endelig NATO-medlemskapet i 1949. Har litteraturliste og register.

Norge har søkt sin sikkerhet garantert av NATO og USA i over 60 år. Den vestlige sikkerhetsgarantiens historie strekker seg imidlertid tilbake til 1855, da kong Oscar I inngikk den første vestlige garantitraktat med England og Frankrike mot Russland. Siden har det selvstendige Norge søkt beskyttelse mot ytre farer av Vestens mektigste stormakter.
I Selvstendig og beskyttet diskuterer framtredende samfunnsforskere det stormaktsgaranterte Norge i historisk, juridisk og filosofisk perspektiv. Forfatterne gjennomgår de sikkerhetspolitiske metamorfosene fra Novembertraktaten av 1855, via Integritetstraktaten av 1907 til Folkeforbundets kollektive stormaktsgaranti, London-regjeringens atlanterhavspolitikk og så endelig spranget inn i NATO i 1949. Viktige spørsmål som drøftes, er NATO-medlemskapets forhold til Grunnloven og den statlige suvereniteten, og NATO-garantiens framtid etter den kalde krigen. Boka avsluttes med en refleksjon over de etiske sidene av balansegangen mellom selvstendighet og stormaktsbeskyttelse: En konstant etisk gjennomtenkning av hva allianser betyr og medfører, er like nødvendig i den akademiske debatten som den hittil har vært fraværende.
Roald Berg er professor i moderne historie ved Universitetet i Stavanger, og har utgitt flere arbeider om norsk forsvars- og utenrikspolitikk.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008