Selvskreven

om litterær selvfremstilling

av (redaktør), Henrik Skov Nielsen (redaktør) og Kristin Ørjasæter (redaktør).

Aarhus universitetsforl. 2006 Heftet

Boken problematiserer forholdet mellom verk og forfatter. Artikkelforfatterne gjør blant annet rede for teorier og strategier knyttet til forfatterrollen i fiksjonen og fiksjonen i selvbiografiene. Med litteraturliste og oversikt over bokens forfattere.

Mord, hor og ord. Når Steen Steensen Blicher, Bret Easton Ellis og Jørgen Leth skriver om sex og vold med henholdsvis Steen Steensen Blicher, Bret Easton Ellis og Jørgen Leth som stærkt involverede deltagere, er det så litterær fiktion eller underskrevne tilståelser? Spørgsmål som disse har ikke mindst de senere år sat hede debatter i gang. Selvskreven - Om litterær selvfremstilling er en bog om forholdet mellem værk og forfatter i krydsfeltet mellem fiktion og virkelighed. Forholdet problematiseres stærkt fra mindst to sider i teori og praksis i dag. Ofte finder man for meget forfatter i fiktionen, men også for meget fiktion i selvbiografierne til at det passer ind i gængse opfattelser og teoridannelser. Det gør, at spørgsmålet om forholdet mellem værk og forfatter rejses på nye måder. I bogen gør skribenterne rede for teorier og strategier i sådanne hybride værker og forfatterskaber. Teoretiske artikler om forholdet mellem forfatter og fortæller og mellem fx referentialitet og rejseskildring veksler med mere læsningsorienterede analyser af enkeltværker. Læsninger af aktuelle danske og udenlandske værker som Jørgen Leths Det uperfekte menneske og Dag Solstads 16.07.41 Roman giver sammen med analyser af forfattere som Peter Høeg og Per Højholt anledning til at kaste nyt lys over kanoniserede, ældre forfattere som Herman Bang og Blicher.

Forlag Aarhus universitetsforl.

Utgivelsesår 2006