Selge alt og følge Kristus

Alexis Berg

greven som ble legemisjonær og martyr

Lunde 2001 Innbundet

Boka forteller om grevesønnen Alexis Berg. Han kunne ha arvet et slott i Estland, i steden valgte han å utdanne seg til lege og å reise til Kina som misjonær sammen med kona. De kom til Kina i ei urolig tid, og i 1948 blei han myrdet. Har litteraturliste.

Erik Kjebekk
Selge alt og følge Kristus
Alexis Berg
Greven som ble legemisjonær og martyr
Han var greve og kunne arvet et vakkert slott i Estland. Alexis Friedrich Berg valgte en helt annen vei og utdannet seg til lege. Under et kristent studentmøte tok han avgjørelsen: "Vi må selge alt og følge Kristus!" Sammen med sin Signe, som også var lege, meldte han seg til tjeneste, solgte alt og dro ut til Kina som misjonær. Men de kom ut i en urolig tid, med verdenskrig og røverbander som herjet. I 1948 ble han brutalt myrdet. Reinert Guren skriver i forordet: . Alexis. liv og tjeneste er et sterkt og nesten unikt vitnesbyrd om kallsbevisshet og kallstroskap, som bør inspirere dagens unge mennesker som kjemper med misjonskallet i en materialistisk og nytelsessyk verden. Den unge legen hadde sett inn i dybdene av Jesu ord da han sa: "Hva gagner det et menneske om han vinner den hele verden, men tar skade på sin sjel? Eller hva kan et menneske gi til vederlag for sin sjel?"
Erik Kjebekk er født i 1946 i Evje. Han er utdannet teolog og historiker, og har virket som lærer og forkynner. Han er nå ansvarlig for Misjonssambandets historiske arkiv på Fjellhaug i Oslo.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2001