Seksuelle overgrep

fra privat avmakt til tverretatlig handlekraft

Universitetsforlaget 2005 Heftet

Boken gir en innføring i teoretisk kunnskap om seksuelle overgrep mot barn. Den viser også hvordan man kan arbeide med barn som har vært utsatt for overgrep. Forfatteren legger vekt på tverretatlig samarbeid i møte med barna og deres familier. Sentrale temaer er hvordan en møter mistanke om overgrep, kulturell tabuisering og avmaktsfølelse, hvordan man kan samtale med barnet og sikre at det involveres i avgjørelser, hvordan barnet best kan beskyttes, hvem som utfører overgrep, hvilken rolle barnevernet kan spille i overgrepssaker, og hvordan øke kunnskapen, inngå forpliktende samarbeid og ivareta de profesjonelle yrkesutøverne. Har litteraturliste og stikkordregister.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2005