Seksualitet på alvor

etiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere

av (forfatter), Else Merete Thyness (forfatter) og Jan Holm (forfatter).

Fagbokforlaget 1998 Heftet

Boken tar for seg situasjoner der helse- og sosialarbeidere møter brukernes seksualitet, og er ment som hjelp til å møte slike situasjoner på en profesjonell måte. Faglige, etiske, juridiske og politiske synspunkter belyses. Med litteraturliste.

Mange mennesker er så avhengige av hjelp at deres seksualliv er prisgitt helse- og sosialarbeideres holdninger og faglige kompetanse. Dessverre er det likevel mye som tyder på at seksualitet er et ikke-tema i helse- og sosialsektoren. De ansatte mangler ofte trening i å snakke med andre om temaet, og i å vurdere etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med andres og egen seksualitet. Hvordan legger man til rette for at beboere på institusjon skal få leve ut sin seksualitet? Skal helse- og sosialarbeidere sette grenser for brukerne på dette området? I hvilken grad kan helse- og sosialarbeideren hjelpe brukeren, og hva gjør vi når pasient og pleier forelsker seg? Boken retter søkelyset mot disse og lignende spørsmål. Den er primært tenkt som utgangspunkt for gruppearbeid på høgskole- og universitetsutdanninger innen helse- og sosialfag, og i studiesirkler på arbeidsplasser for yrkesgrupper med slike utdanninger. Ved å diskutere problemstillingene i boka får studentene trening i å snakke med andre om seksualitet, samtidig som de kan bli mer bevisst egne holdninger til temaet. Mona Johansen er ergoterapeut, cand.mag. og politisk nestleder i Norsk Ergoterapeutforbund på heltid. Hun har tidligere bl.a. arbeidet ved somatisk akuttsykehus og på sykehjem. Else Merete Thyness er utdannet ergoterapeut, cand. mag. og har siden 1993 vært journalist og fotograf i tidsskriftet Ergoterapeuten. Før det arbeidet hun bl.a. ved psykiatrisk sykehus. Jan Holm er utdannet barnevernspedagog og redaktør for tidsskriftet Ergoterapeuten. Sammen med Inge Kvaran har han skrevet bøkene Gatebarn og Opprør.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1998