Seks år til soloppgang

adskilt av krig, forent av kjærlighet

av (forfatter), Karen Hoff Lafnear (forfatter) og Harry Knitter (forfatter).

Notabene forl. 2000 Innbundet

Catherine og Karen var syv og tre år gamle da de flyttet med moren til Bergen fra Auburn Heights. Hun og faren hadde bestemt seg for å få en ny start i livet i sitt gamle fedreland. Faren skulle flytte etter noen måneder senere. Men så brøt 2. verdenskrig ut, og det tok seks år før de igjen kunne leve sammen som en familie. Boken inneholder mange brev, postkort, hilsener og telegrammer som foreldrene sendte hverandre i denne perioden.

BRev fra krigen vitner om en families kamp
Brevene var båndet som holdt dem sammen
Jeg længte efter dig til enhver tid, hvor jeg går og hvad jeg gjør, så er du i mine tanker Calle. Hvor længe tror du vi kan holde dette ut Callemand, her sitter vi i hver sin krok av verden, og bare tænker og drømmer om hverandre. . Jeg tør ikke tænke på at vi skal leve på denne måten længe, det går ikke an. Ikke for oss to som elsker hverandre som vi gjør, vi hadde så mange herlige stunder sammen, delte gleder og sorger og trøstet hverandre så godt vi kunde. Calle, kom hjem til meg snart, jeg synes livet er tomt og øde uten dig darling.FRA OLGA TIL CARL, NOVEMBER 1939
Jeg har son lyst til at ta dig rundt halsen, om jeg bare kunde, at jeg kunde ha hjerte til at reise i fra dig, det er og bliver en gåte for mig.FRA OLGA TIL CARL, HØSTEN 1940
Føler du samme veien som jeg gjør? Om du har mennesker rundt dig til alle tider, saa føler du dig ensom og forlatt, næsten som du er alene i denne verden. Bare gaar og vænter - tanker - drømmer om den dag da jeg skal faa se familien min igjen.FRA CARL TIL OLGA, 1943
Det første jeg gjør om morgenen når jeg våkner, er at se ut gjennom vinduet og undre mig på hva du gjør.FRA CARL TIL OLGA, SOMMEREN 1944
Du kan tro Calle, jeg har været fortvilet mer enn en gang i disse krigsårene over denne maten, det gjorde mig så ondt å se at barnene blev tynd og blek. . De spiste nogen tørre skiver før de gikk på skolen, uten en dråpe melk.FRA OLGA TIL CARL, HØSTEN 1945

Forlag Notabene forl.

Utgivelsesår 2000